מערכת סולארית ביתית

מערכת סולארית ביתית – הכנסה פאסיבית מהגג שלכם

מערכת סולארית ביתיתבואו לייצר הכנסה פאסיבית מחשמל נקי וירוק באמצעות הקמת מערכת סולארית על גג ביתכם. כיום זוהי ההשקעה המשתלמת ביותר בשוק- המאפשרת להגיע לתשואות דו ספרתיות על ההשקעה.

המערכת הסולארית מתאימה לגגות של בתים פרטיים מ- 70 מ"ר גג ומעלה. את המערכת ניתן להתקין על מגוון רחב של גגות- בטון, רעפים, איסכורית, פרגולות ועוד.

 

מתעניינים במערכת סולארית לבית?

פנו ליוני – יועץ סולארי לגגות ביתיים מקבוצת לניר אנרגיה

או חייגו עכשיו :  054-6671731 

 

כמה כסף נקבל על כל קוט"ש שנייצר?

באוגוסט 2018 רשות החשמל הכריזה על מכסה תעריפית. קרי על כל קוט"ש שהמערכת תייצר ותזרים לחברת חשמל בעל המערכת יקבל 48 אגורות. זהו תעריף מאוד גבוה והוא צפוי לרדת בסוף שנת 2020. למערכת של 20 קילו וואט מותקן זה יוצא סדר גודל של 16 אלף ₪ בשנה.

 

מה נדרש על מנת להקים מערכת סולארית?

  • גג פנוי
  • גודל חיבור חשמל מתאים
  • להיכנס לאסדרה מתאימה

נעבור על הדברים:

 

גג פנוי שאפשר להציב עליו פאנלים סולארים

1. ככל שיש יותר מקום פנוי על הגג ניתן להקים מערכת גדולה יותר שתייצר כסף רב יותר.

2. ככל שהמערכת גדולה יותר המערכת פר קילו וואט מותקן תעלה פחות. כך למשל מערכת של 8 קילו וואט מותקן תעלה 5000 ₪ לעומת מערכת של 20 קילו וואט מותקן תעלה 4500 ₪  בלבד.

3. עם התקדמות הטכנולוגיה הפאנלים הסולאריים הופכים לבעלי נצילות גבוהה יותר, דבר המאפשר הקמת מערכת גדולה יותר באותו תא שטח. הפאנלים האיכותיים היום הם בהספק של 450 וואט מותקן לפאנל. מה שמאפשר להקים קילו וואט מותקן אחד על כל 7.5 מ"ר של גג ריק.

4. בבתים פרטיים הגגות לעיתים מורכבים יותר וניתן לשים פחות פאנלים מכיוון שהגג בנוי בצורה שלא מאפשרת מיקסום של השטח, ישנן מערכות שונות של מיזוג אוויר, חימום, דודי שמש.

5. המפנה הטוב ביותר להצבת הפאנלים הוא דרומי מכיון שהשמש נוטה דרומה ומקרינה את מרב הקרינה על צד דרום של הגג.

גודל חיבור מתאים

לכל בית יש חיבור חשמל שמספקת לו חברת חשמל. הארון חשמל הראשי בבית מחובר אל חברת חשמל באמצעות כבלים בעובי חתך מסויים.  כשיש כבל אחד שמגיע אלינו החיבור נקרא חד פאזי, ברוב הבתים במיוחד החדשים החיבור הוא תלת פאזי- קרי 3 כבלים מגיעים מחברת חשמל אלינו הביתה.

ככל שעובי החתך של הכבלים גדול יותר כך ניתן להעביר יותר חשמל מחברת החשמל אלינו וכן מהמערכת הסולארית שמחוברת למונה שלנו לחברת החשמל.

על מנת להזרים את כל החשמל שהמערכת מייצרת נדרש גודל חיבור מסויים. לבתים פרטיים אפשר להסתפק בגודל חיבור של 25X3. שאומר חיבור תלת פאזי – שכל אחד מהכבלים הוא בעל חתך של 25. למעשה גודל חיבור כזה מאפשר להזרים 17 קוט"ש מהמערכת הסולארית לחברת החשמל.

להירשם לאסדרה מתאימה

על מנת לעודד אנשים פרטיים להקים מערכות סולאריות המדינה באמצעות רשות החשמל מפרסמת מעת לעת מכסות שונות לחיבור מערכות סולאריות לרשת. בעבר המכסות היו בתעריף גבוה של שתי שקלים לכל קוט"ש. עם הזמן העלות של המערכת ירדה דרסטית וכן המוטיבציה של המדינה לעודד את האנשים להקים מערכות סולאריות ירדה- כלומר אנשים הקימו מערכות גם בתעריפים נמוכים יותר, ולכן התעריפים יורדים כל הזמן. כרגע התעריף לבתים המקימים מערכת של עד 15 קילו וואט מותקן (AC) יקבלו 48 אגורות לקוט"ש. בתים גדולים יותר שירצו להקים מערכת של עמל 15 קילו וואט מותקן (AC) יזכו ל45 אגורות לקוט"ש.

ההרשמה נעשית על פי רוב באמצעות החברה המתקינה את המערכת.

איך המערכת הסולארית מתחברת לחברת חשמל

הפאנלים הסולאריים מחוברים זה לזה בכבלים. החשמל שמיוצר בהם הוא חשמל ישר – DC והוא מועבר למהפך (ממיר או אינוורטר) שהופך את הזרם מזרם ישר לזרם חליפין (AC) ומזרים אותו לשעון החשמל הראשי בבית, משם הוא מוזרם לרשת הארצית של חברת חשמל.

שימו לב - המערכת הסולארית מחוברת לשעון בבית שלכם. מה יקרה אם אתם צורכים חשמל כאשר החשמל מוזרם לשעון שלכם? נכון מאוד- אתם תצרכו אותו לפני שהוא יספיק להיות מוזרם לחברת חשמל. במקרה זה למרות שיצרתם נניח 1000 קוט"ש מכיון שהבית צרך בעת הייצור 700 קוט"ש מה שהזרמתם לחברת חשמל זה רק 300 קוט"ש. למעשה אין בכך שום בעיה, במקום לצרוך את החשמל מחברת החשמל ולשלם להם את עלות החשמל כולל מע"מ, ייצרתם את החשמל שלכם וצרכתם אותו מבלי לשלם לאף אחד ומבלי שנוצרה עסקה המחייבת אותכם במע"מ.

 

האם אני חייב לצרוך את מה שהמערכת ייצרה? מה אם אני מעוניין לקבל תשלום על כל מה שייצרתי ולשלם לחברת חשמל על מה שצרכתי מהמערכת ישירות?

בפועל כאשר המערכת מייצרת חשמל והבית צורך חשמל בו זמנית, החשמל שנצרך יהיה מהמערכת ולא מחברת חשמל אך עדיין ניתן לבקש שחברת חשמל תשלם על כל מה שהמערכת ייצרה ללא קשר לצריכה.

איך זה קורה?. פה צריך להכניס 2 מושגים חדשים- מונה ייצור ושיטת התחשבנות.

נשמע מסובך- ממש לא.

 

מונה ייצור

בעת ההרשמה לאסדרה אנו נדרשים לבחור האם אנו מעוניינים במונה ייצור או שאנו לא מעוניינים בו. מונה ייצור הוא מונה שסופר את כל החשמל שיוצר במערכת ומוזרם דרכו. כאשר אנו בוחרים שיותקן מונה ייצור (תוספת של כמה מאות שקלים), בשעת חיבור המערכת הסופי לחברת חשמל, נציגי חברת חשמל מתקינים  את מונה הייצור אחרי הממיר ולפני מונה החשמל בבית. כך לפני שהבית "מספיק" להשתמש בחשמל שהמערכת מייצרת המונה סופר אותו כך חברת חשמל יכולה לדעת כמה חשמל המערכת ייצרה.

אך עדיין למה שחברת חשמל תשלם על כל מה שהמערכת ייצרה אם חלק ממנו (700 בדוגמה שלנו) לא הוזרם אליה?

פה נכנס המושג השני – שיטת ההתחשבנות.

ישנם שתי שיטות התחשבנות מול חברת חשמל לפי ייצור ולפי הזרמה.

התחשבנות לפי ייצור- בשיטה זו חברת חשמל תשלם לכם את התעריף של המכסה על כל מה שיוצר במערכת (לעניינו – 48 אגורות לקוט"ש) ותגבה מכם את התעריף הרגיל על החשמל שצרכתם ישירות מהמערכת.

איך זה קורה? חברת חשמל מתקינה את מונה הייצור וקוראת כמה המערכת ייצרה. עכשיו היא הולכת למונה הביתי והופכת אותו למונה דו כיווני – כלומר מונה שסופר כמה חשמל צרכתם ישירות מחברת חשמל וכמה חשמל הזרמתם לחברת חשמל. חברת חשמל מחשבת את ההפרש בין מה שייצרתם (1000 קוט"ש) למה הזרמתם לרשת החשמל (300 קוט"ש) ואת ההפרש (700 קוט"ש) היא מוסיפה לחשבון הצריכה.

איך חברת חשמל קובעת כמה תשלמו לה? היא קוראת את מונה הצריכה הדו כיווני שאומר כמה חשמל צרכתם ישירות מחברת חשמל ומוסיפה למספר זה את החשמל שצרכתם ישירות מהמערכת (ועליו היא שילמה לכם כאילו הזרמתם אליה)

בשביל שיטת התחשבנות לפי ייצור נדרשת התקנה מונה ייצור.

התחשבנות לפי הזרמה– בשיטה זו לא נדרשת התקנה של מונה ייצור כיון שהחשמל שנצרך ישירות מהמערכת לא משולם לכם- אתם פשוט חוסכים אותו בכך שאתם לא משלמים עליו לחברת חשמל. חברת חשמל קוראת רק את המונה הראשי של הבית (שהופך לדו כיווני) מחייבת אתכם על מה נצרך במונה זה, ומשלמת לכם על מה שהוזרם לרשת החשמל.

איך מקבלים את הכסף בפועל

חברת חשמל קוראת מידי חודשיים (בדרך כלל) את מונה הצריכה שלכם ומוציאה לכם חשבון חשמל כמה ימים אחר כך. כאשר חברת חשמל תבוא לקרוא כמה צרכתם היא תקרא גם כמה הזרמתם לחברת חשמל ואם יש מונה ייצור- גם כמה יצרתם.

כאשר אנו חותמים חוזה בחברת חשמל אנו בוחרים איזה סוג ספק אנו רוצים להיות: הסוג הפשוט ביותר של ספק הוא יחיד שלא מנהל ספרי הנהלת חשבונות. החוק מאפשר כחלק מההקלות על יצרנים סולאריים שלא לפתוח כלל עוסק פטור/מורשה על מנת לקבל את הכסף מחברת חשמל. במקרה כזה חברת החשמל תרשום כמה כסף היא חייבת לך (לפי שיטות ההתחשבנות השונות) נניח שבחרת התחשבנות לפי ייצור וייצרת 1000 קוט"ש ששוים 480 ₪ (1000 כפול 48 אגורות) חברת החשמל תקזז לך את חשבון החשמל שלך ואם יש עודף היא תשלם לך את היתרה בצ'ק בדואר. לדוגמה אם חשבון החשמל עומד על 300 ₪ אז מתוך ה480 ₪ שחברת החשמל חייבת לך היא תקזז 300 ₪ ואת השאר- 180 ₪  היא תעביר לך בצ'ק, לחילופין אם יש לך הוראת קבע שממנה יורד תשלום הצריכה לחברת חשמל – יזכו אותך ישירות לחשבון ההו"ק ביתרה.

אפשרות שניה- היא להירשם באמצעות עוסק מורשה/פטור או חברה בע"מ, בדרך זו יחד עם חשבון החשמל שלכם תגיע כל פעם המלצת חשבון המפרטת כמה כסף מגיע לכם. אתם תפיקו חשבונית (או קבלה בעוסק פטור) על הסכום המופיע בהמלצת החשבון תעבירו את החשבונית לחברת חשמל, ותקבלו את הכסף 60 יום מאז קבלת החשבונית ישירות לחשבון הבנק אותו רשמתם כשנרשמתם כספק בחברת חשמל.

כיום ניתן לקבל את המלצות החשבון ולהעביר אותם ישירות לחברת חשמל במערכת דיגיטלית של חברת ניפנדו מה שמקל על ההתחשבנות מאוד.

אם כל זה נשמע לכם מורכב אתם מוזמנים להתייעץ עם המומחים שלנו שישמחו לעזור לכם.

העמסה ולמה לפעמים כדאי להעמיס 

חברת חשמל יודעת לקבל רק חשמל מסוג AC. כשאומרים שגודל המערכת הוא 15 קילו וואט AC הכוונה שבכל שעה ניתן להזרים 15 קוט"ש לחברת חשמל. מה יקרה אם נייצר ונזרם יותר יותר? הממיר לא יאפשר לחשמל מעבר להספק הנקוב בו- 15 קילו וואט, לעבור והוא "יזרוק" את החשמל המיותר.  למרות זאת כשמתכננים את המערכת מעמיסים בין 10-50 אחוז כך שהספק הפאנלים (ה- DC) גבוה מהספק הAC. מדוע? כי רק כשכל התנאים אופטימליים הפאנל יכול לייצר את מלוא ההספק הנקוב שלו- בשאר הזמן הפאנל לא מגיע למקסימום היכולת שלו ואם נתקין מערכת שבה צד הDC שווה לצד הAC רוב הזמן המערכת לא תגיע להזרמה מלאה ולניצול של מלוא "רוחב הפס" של כבל החשמל וחבל. אתם תפסידו כסף. לכן החברה שמתכננת לכם את המערכת צריכה להיות חברה עם בעלי מקצוע שיביאו את המערכת שלכם לתפוקות שיא שיגרמו לכם להרוויח יותר.

 

מתעניינים במערכת סולארית לבית?

פנו ליוני – יועץ סולארי לגגות ביתיים מקבוצת לניר אנרגיה

או חייגו עכשיו :  054-6671731

צרו איתנו קשר

חבל על הכסף שאתם מפסידים, התקשרו עד היום ותתחילו להרוויח משטחי הנדל"ן שלכם
ניר סולאר
ניר סולאר עושים טוב לכם ולסביבה